

Nosí těžké kanystry s vodou na zádech, obdělávají pole. Čekají je brzké vdavky a celoživotní dřina. S vaší pomocí to dokážeme změnit. Pomůžeme dívkám na jejich cestě za vysněným vzděláním, které jim umožní splnit jejich životní sny. Manisha z Nepálu by si ráda otevřela vlastní obchod, Zelau z Etiopie chce být zdravotní sestrou a Lominesh počítačovou expertkou.
Pomůžete dívkám do školy?
- 220 Kč umožní pořídit pro 4 dívky menstruační vložky a mýdlo
- 450 Kč pošle jednu dívku do školy. Pořídíme jí školní pomůcky i lavici
- 500 Kč zajistí doučování pro 20 dívek v Etiopii na týden
- 2 000 Kč je měsíční plat etiopského učitele
9 x tolik přidá k Vašemu daru OSN
Díky Vaší podpoře dokážeme získat další peníze například od OSN. Pokud darujete pravidelně, každá Vaše stokoruna přinese dalších 900 Kč do systému povinného spolufinancování.
Pomozte spolu s námi dívkám usednout do lavic!
„Když jsem byla dítě, vídávala jsem ostatní holky na cestě do školy a přála si, abych se k nim mohla přidat. Nikdy jsem ale nedostala šanci,” říká smutně Nisha z Nepálu.
Komu a jak Váš dar pomůže
Každý rok pomůžeme tisícům dívek v Nepálu, Etiopii či Angole pozvednout hlavu a vydat se na svoji cestu do školy. Dostanou tužky, sešity a učebnice a před tabulí budou stát vyškolené místní učitelky, které dívky motivují k větší samostatnosti a uvědomění, že domácí násilí není v pořádku. Vzdělání dívkám pomůže splnit jejich sny. Pracujeme i s rodiči dívek a pomáháme rozbít předsudky, že dívky patří na pole a kluci do školy. I dívky mají mít rovnoprávný přístup ke vzdělávání!
- Učíme mladé dívky a ženy číst, psát, počítat, základy hospodaření, finanční gramotnost, prevenci nemocí, sexuální výchovu.
- Školíme budoucí učitelky
- Třídy vybavujeme aktuálními učebnicemi, psacími potřebami, tabulemi, lavicemi i hygienickými pomůckami
- Učíme ženy vyrábět a prodávat hygienické pomůcky
- Dodáváme dívkám vložky nebo je učíme si je vyrobit, aby i během “svých dnů” mohly chodit do školy
- Dívky podporujeme v osamostatnění se a založení vlastního podnikání
- Učíme je, že domácí násilí a omezování jejich svobody není v pořádku
- Budujeme oddělené toalety ve školách
- Rodiny přesvědčujeme o tom, že mimo hlavní sklizeň mohou svoje dcery na poli postrádat, že gramotnost je pro dívky i rodiče výhodná a přinese celé rodině lepší život
„Chci se dál učit a jednou se stát počítačovou expertkou,“ říká osmnáctiletá Lominesh z Etiopie

Můžete si dovolit darovat desetikorunu denně?
Vdavky ve 13 letech
Nepál
Tři sestry, jeden bratr a Nisha – nepálská dívka, která se společně se svou matkou samoživitelkou musela starat o domácnost. Do školy nikdy nechodila, už ve 13 letech se vdala a do dvou let porodila dvě děti. Tak, jak je v Nepálu zvykem. Nisha chtěla už od dětství chodit do školy, nikdy ale tu možnost neměla. „Když jsem byla dítě, vídávala jsem ostatní holky na cestě do školy a přála si, abych se k nim mohla přidat. Nikdy jsem ale nedostala šanci,” říká smutně. Až do doby, než se v její vesnici otevřelo naše komunitní a vzdělávací centrum a ona se vyučila na kosmetičku. „Vždycky jsem chtěla být nezávislá a vydělávat si peníze, aby moje děti nestrádaly tak, jak jsem strádala já,” říká Nisha a dodává, že jejím cílem je, aby její děti měly vzdělání a nezůstaly závislé na ostatních.
„Většina mých spolužaček přestala chodit do školy už ve čtvrté třídě, protože se vdaly. To mě utvrdilo v tom, že studovat nemá smysl a skončila jsem se školou.” Zájem o studium v třináctileté Manishe vzbudilo otevření komunitního centra v její vesnici a teď má velké plány. Chce dostudovat až do desáté třídy a pak rozjet vlastní podnikání. „Znalosti o objednávání, účtování, skladování produktů nebo cenách budu mít jen díky škole. Vzdělání mi dodá křídla, abych dosáhla svých snů,” říká s úsměvem.

Etiopie
Asalefech je 12 let a doma má 5 bratrů. Vzdělání bylo vždy dopřáváno spíše jim, ona zůstávala doma, pomáhala v domácnosti a se sklizní. Teď chodí poprvé do školy. ”Doufám, že se v budoucnu stanu premiérkou,” říká s velkým úsměvem na tváři. Paní učitelka Shitaye Jebo je z dívek nadšená, vidí, že se dívky aktivně učí, třeba teď už začaly psát ve větách. Učí je místní jazyk a matematiku. Je to pro ni první práce, i když vystudovala školu a má diplom. Díky této praxi má velkou šanci, že se jako učitelka uchytí.
Senahit už do školy dříve chvíli chodila. Její ruce ale byly potřeba na rodinné farmě a ze školní docházky vypadla. Mrzí ji to, chtěla by být inženýrkou. Teď má novou naději, že školu dokončí a bude pak moct pokračovat ve studiích i dál.

Začněte pomáhat s námi
Vzdělávání se v Člověku v tísni věnujeme v mnoha zemích světa, podporujeme kluky i holky a zasazujeme se o to, aby každé dítě mohlo chodit do školy. Kromě toho zachraňujeme děti trpící podvýživou, budujeme zdroje pitné vody ve vyprahlé Africe a pomáháme lidem žijícím v chudobě tak, aby si časem uměli pomoci sami. Abychom to zvládli, potřebujeme i Vaši podporu.
Podporu můžete kdykoliv ukončit
Pomoc dívkám v jejich boji za samostatnost je běh na dlouhou trať, a proto Vás prosíme o dlouhodobou podporu. Tu můžete ukončit stejně snadno, jako začnete.
ZAČÍT POMÁHAT
Po vyplnění přihlášky Vám obratem zašleme doplňující informace a údaje pro zadání trvalého příkazu.
Váháte? Nechejte si poradit od Šimona Pánka.
Organizace Člověk v tísni dlouhodobě a opakovaně odpovídá na otázku “Proč je důležité, aby se počet negramotných dívek snižoval a proč i dívky z rozvojových zemí musí chodit do školy?” Neznalost písmen a čísel, neschopnost kritického myšlení, neuvědomění si důležitosti hygieny vede ke zneužívání žen a potlačování jejich práv, aniž by byly tyto dívky schopny postavit se samy za sebe.
- Jsou závislé na své rodině a musejí pomáhat v domácnosti i v hospodářství.
- Ještě před dovršením dospělého věku jsou provdávány a stanou se závislými na manželovi.
- Cena knih, uniforem, školních pomůcek a hygienických pomůcek je vysoká, chudé rodiny si je nemohou dovolit.
- Nevzdělaní rodiče jsou skeptičtí ohledně vzdělávání a nevidí důvod k tomu, aby dívky do školy poslali.
- Nemají k dispozici vložky, takže během menstruace zůstávají doma a nejdou do školy.
- V mnoha regionech jsou školy velmi daleko od vesnic, cesta do nich vede náročným a často nebezpečným terénem.
- Učitelé sami nevědí, jak učit, nemají prostor vzdělávat se v nových metodách.
- Je velký nedostatek učitelek, které by mohly působit jako vzory pro dívky.
- Místní samospráva dívky nepodporuje.
- Je velmi obtížné identifikovat dívky, které nejsou zapsané do školy, protože například v Etiopii nefunguje informační systém a evidence školou povinných dětí.