Netradiční osvěta v Kambodži – s pomocí mobilů

Ve zdravotnickém středisku Kampong Tralach v Kambodži jsme si povídali s dvěma čerstvými maminkami. Obě se přihlásily do inovativní kampaně Člověka v tísni, v níž využíváme mobilní telefony a pomáháme ženám překonat všechny nástrahy těhotenství a péče o novorozené dítě.

Jednadvacetiletá Kong Sinth (na hlavní fotce nahoře) své první dítě, syna, porodila před třemi dny. „Do zdravotního střediska jsem chodila na kontroly, jak často to jen šlo,“ říká. Naštěstí během těhotenství nenastaly žádné komplikace a Kong přivedla syna na svět bez problémů. „Cítím se unavená, ale zároveň nesmírně šťastná,“ svěřuje se Kong, o níž se ve zdravotním středisku kromě personálu stará také rodina. Manžel paní Kong chce, aby syn i jeho matka byli v pořádku. Také proto zaregistroval rodinný mobil k odběru hlasových zpráv, které maminkám posílá Člověk v tísni.

Jednoduché, asi minutové zprávy upozorňují, jak předejít problémům během těhotenství a jak novorozenému dítěti poskytnout tu nejlepší péči. Hlasové zprávy chodí ženám každé 2-3 dny a je možné je přehrát i opakovaně. Momentálně je k dispozici balíček zpráv, které obsahují to nejdůležitější, co by měly ženy vědět.

Aby byly přesvědčivější, jsou předčítány různými hlasy, jež vždy symbolizují určitou fiktivní postavu, která k maminkám promlouvá.  V závislosti na tom, jaké téma se zrovna probírá, radí například doktor Thearith, že během těhotenství je důležité dbát na dostatečný příjem železa, hlas babičky Saem zase upozorňuje, že v průběhu kojení by žena neměla pít alkohol, porodní asistentka Nary připomene, že půlroční dítě je třeba začít přikrmovat. O nutnosti pravidelných prohlídek ve střediscích pak informuje hlas zdravotnice Thidy.

Hlasové zprávy budou nově poslouchat také manželé Soky a Suntha (na fotce vpravo). Soky porodila krásnou holčičku a je šťastná, že to bylo právě zde v péči zkušených porodních asistentek. Ostatně kvůli tomu sem absolvovali vyčerpávající cestu na motorce. „Jsem moc ráda, že nyní budeme dostávat hlasové zprávy,“ říká Soky s tím, že jí velmi zajímají všechny praktické rady, jak se starat o své dítě. „Například sestřička mi právě vysvětlila, jak důležité je, abych dcerku kojila prvním mlékem. Pomůže jí to udržet zdravou,“ usmívá se, zatímco manžel Suntha pozorně poslouchá asistentku, která mu vysvětluje princip hlasových zpráv.

Naše osvětová kampaň se mezi místními stala velmi populární, u mobilů poslouchají často celé rodiny. Také proto se do programu dosud zaregistrovalo přes 4 000 žen. Všechny účastnice, které se zúčastnily první fáze testování, byly se zprávami spokojené a přály si, aby jich v budoucnosti mohly dostávat ještě více. Pozitivní ohlas nás velmi těší a v současné době připravujeme další rozšíření programu. Naším dlouhodobým cílem je zprávy dostat k těhotným ženám po celé Kambodži.

Víte že?

Úmrtnost při porodu je v Kambodži vysoká – ze 100 000 porodů jich tragicky skončí každý rok kolem 200. V České republice je toto číslo čtyřicetkrát nižší!

Navíc každoročně se přes 17 000 kojenců nedožije svých prvních narozenin. Důvodem je nedostatečný přísun živin a špatná zdravotní péče. Ta často souvisí s nedostatkem informací a se spoustou zažitých návyků, které mohou dítěti ublížit, ale které jsou mezi kambodžskými ženami velmi rozšířené.

netradicni-osveta_kong-sinth-305x258

 

Například první mateřské mléko (tzv. mlezivo) bývá běžně vnímáno jako pro dítě nevhodné (opak je pravdou), málo se dbá o hygienu např. během kojení, u starších dětí, jež jsou přikrmovány, zase matky zapomínají dětem dávat dostatek zeleniny  a masa (běžnou stravou je rýžová kaše bez jakýchkoliv příloh). V neposlední řadě spousta tradiční medicíny pro maminky s dětmi obsahuje velké množství alkoholu, který je ovšem v tomto období pro ženy nebezpečný.

Osvětová kampaň Člověka v tísni nyní pomáhá maminkám bezprostředně po porodu, ale postupně chceme informace poskytovat až do věku dvou let dítěte, kdy je nejvíce zranitelné. Zájemkyně o hlasové zprávy registrují svoje číslo v centru mobilního zdraví. To využívá bezplatný program Verboice, který byl speciálně vyvinutý pro zákaznickou podporu, podobný mají například banky pro komunikaci s klienty.

 

 

Zpět nahoru

Některé věci se nemají odkládat na zítřek.

Chci pomoci!