Když se čerpadlo rozbije, pošlu SMS


Vodní zdroj Yeye na jihu Etiopie mezi oblastmi Oromea a Alaba, který Člověk v tísni zprovoznil v prosinci 2014, využívá až 15 000 lidí ze širokého okolí. Ženy a děti často musí ujít mnoho kilometrů, aby obstaraly pitnou vodu pro svou rodinu. Tu si pak odnáší ve žlutých kanystrech buď pěšky, nebo je odváží na speciálním povozu taženém oslíkem. Dostupnost nezávadné pitné vody je v Etiopii jedna z nejhorších na světě. Pouhých 43 % obyvatel má přístup k nezávadné vodě. Proto se zde Člověk v tísni zaměřuje na výstavbu a opravy vodních zdrojů, na jejich efektivní využití, ale i správu již existujících vrtů a studní.

„Získat v této oblasti v období sucha pitnou vodu je téměř nemožné. Všichni jsme proto opravdu moc vděční, že tu funguje vodní zdroj Yeye,“ vysvětluje místní správce Haruna Jemal. „Lidé už vědí, kdy si sem mohou pro vodu přijít. Za 25 litrů zaplatí 50 centů, což je běžná cena. Peníze se pak investují do techniky a chodu celého systému,“ doplňuje. Haruna Jemal má na starosti správu veškeré techniky, která vodu přivádí ze země. K informování o její funkčnosti využívá systém SMS zpráv, díky kterým se  případné nedostatky okamžitě dostanou do evidence poruch a příslušné orgány mohou pohotově reagovat. „Když se něco porouchá, pošlu ze svého mobilu zprávu a je to,“ názorně ukazuje s telefonem v ruce.

Haruna Jemal se s hrdostí dívá na tekoucí vodu z kohoutků, kterou si nabírají místní ženy. „Chci vám moc poděkovat, že na nás takhle myslíte. To, že jste na naší straně, je pro nás nesmírně důležité,“ dodává.

Zpět nahoru

Některé věci se nemají odkládat na zítřek.

Chci pomoci!